Projectmanagement vs reguliere werkzaamheden (Prince II)
Project = een tijdelijke organisatie die is opgezet met als doel één of meer producten op te leveren volgens een overeengekomen Business Case. = samenhangende taken in een tijdelijke organisatie om binnen gestelde condities een gedefinieerd resultaat te leveren
Karakteristieken
- Verandering in status-quo
- Tijdelijk
- Multidisciplinair
- Uniek
- Onzekerheid
6 beheers aspecten
- Tijd
- Geld
- Kwaliteit
- Scope
- Risico’s
- Baten
Projectmanagement = plan – delegeer – bewaak – beheers
Succesvol project = als alle belanghebbenden tevreden zijn met het bereikte resultaat
Stakeholders
Partijen zijn
- Opdrachtgever
- Leverancier (opdrachtnemer)
- Gebruikers
- Projectteam
Mislukken van projecten
- Ontbreken duidelijke business case (doelstelling)
- Ontbreken eigenaarschap opdrachtgever
- Gebrek aan draagvlak top organisatie
- Geen eenduidig of onvoldoende gedefinieerd op te leveren resultaat
- Ontbreken van acceptatiecriteria en kwaliteitscriteria
- Onduidelijkheid over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- Ontbreken van structuur en specifieke controlemomenten
- Wijzigende specificatie of ontbreken van een werkend wijzigingsbeheer
- Gebrek aan betrokkenheid gebruikers